انواع ژلاتین

انواع ژلاتین

1401/08/25

ژلاتین یک ماده مشتق شده طبیعی است که از کلاژن موجود در پوست و استخوان حیوانات از طریق جوشاندن، با پروتئین تقریباً خالص استخراج می شود، دارای خواص بی بو، بی مزه و کم رنگی است.                                 

ژلاتین دارای 2 نوع پودری و ورق است.

نحوه استفاده:

برای غذاهای سرد: محلول پودر ژلاتین را به مدت 15 تا 20 ثانیه در مایکروویو قرار دهید و پس ازهم دما کردن با مخلوط ، استفاده کنید.

برای غذاهای داغ: محلول پودر خیس شده را مستقیماً به مخلوط داغ اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا پودر ژلاتین کاملا حل شود.

پس از آماده شدن، به سادگی مخلوط ژلاتین را در یخچال قرار دهید تا سفت شود. به دلیل خاصیت رطوبت سنجی، بهتر است ژلاتین را در مکانی خشک و با رطوبت کم نگهداری کنید و تماس با آب را محدود کنید.

 

ژلاتین به شکل ورق: شکل نازک ، بی بو، بی مزه و به رنگ کمی مایل به زرد است. ورق های ژلاتین در مقایسه با پودر ژلاتین دارای مزیت تعیین مقدار، وزن و سهولت استفاده است. وزن هر ورق ژلاتین 2 گرم است، برای هر بار استفاده از ورق های ژلاتین فقط باید تعداد ورق ها را بشمارید تا بتوانید وزن مورد استفاده را بدون اندازه گیری مانند پودر ژلاتین محاسبه کنید.

- برای پودر ژلاتین از هر 6 گرم برای 250 میلی لیتر مایع استفاده کنید.

- برای ورق ژلاتین به ازای هر 250 میلی لیتر مایع حدود 3 ورق ژلاتین استفاده کنید. زیرا 1 ورق ژلاتین معادل 2 گرم پودر ژلاتین است

 

مقایسه ژلاتین و پودر ژله :

 

ژلاتین و ژله دارای اثر انعقاد و چسبندگی هستند اما دو ماده کاملاً متفاوت هستند.

ترکیبات: ژلاتین از کلاژن از طریق فرآیند جوشاندن پوست و استخوان حیوانات به دو صورت پودر و ورق ساخته می شود. پودر ژله ساخته شده از جلبک دریایی یا جلبک قرمز به دو صورت آرد و فیبر موجود است.

درباره استفاده: پودر ژله باید قبل از پردازش پخته شود، ژلاتین فقط در آب سرد خیس شود تا منبسط شود

درباره ظرفیت چسبندگی: وقتی پودر ژله جامد می شود، ظرفیت چسبندگی پودر ژله 8 برابر بیشتر از پودر ژلاتین است، بنابراین اغلب ژله را ژله ای با بافت غلیظ تر می کند

نظرات
شما هم می‌توانید در مورد این خبر یا مقاله نظر خود را بنویسید